Rabu, 21 Oktober 2009

Kreatif ulama bagi menggalak umat Islam beribadah

Dalam bulan Ramadhan lalu, saya lihat cara selawat antara solat tarawih ada sedikit berubah dari sebelumnya. Malah antara negeri dengan negeri lain juga tidak sama. Bagimana hal ini boleh terjadi?

Ulama Melayu pada zaman dahulu antara yang sangat kreatif dalam berdakwah. Mereka menggunakan pendekatan yang pelbagai demi menjinakkan orang Melayu kepada Islam. Mereka sedar untuk mendidik umat Islam negara ini ke arah memahami Islam dan mengamalkannya mesti berhikmah. Maka bagi menggalakkan umat Islam beramal, disediakan pendekatan yang menarik.
Merujuk kepada solat Tarawih dalam bulan Ramadhan, ulama memperkenalkan dengan moreh supaya mereka boleh makan selepas solat selesai. Pada waktu itu tidak timbul bahasan tentang soal jumlah rakaat walaupun dalam kitab fiqah ada menyebutnya secara terperinci. Memang ada fakta bahawa Rasulullah melakukan solat tarawih 8 rakaat, ada juga yang menyebutnya sebanyak 16 rakaat malah ada yang lebih daripada 20 rakaat tanpa berjemaah.
Ulama ketika itu, tahu orang Melayu kalau diberi pilihan sudah pasti dia akan memilih yang sedikit. Padahal lazimnya dalam mengejar keuntungan mereka sepatutnya memilih yang banyak. Mereka tahu orang Melayu lebih mahu keuntungan segera daripada keuntungan di akhirat.
Oleh sebab itu, ulama tidak mahu menyebut jumlah rakaat yang boleh dipilih, sebaliknya mengajak mereka melakukan solat tarawih sebanyak 20 rakaat. Walau bagaimanapun supaya umat Islam tidak jemu dan bosan melakukan solat yang banyak, diselang-selikan antara dua rakaat solat dengan selawat secara berirama.
Selain bacaan surah lazim yang mudah dihafal dijadikan bacaan dalam solat selepas fatihah, bacaan selawat berirama yang dianjurkan selepas salam, sungguh mengasyikkan. Maka 20 rakaat yang dilakukan tidak dirasakan panjang kerana tenggelam dalam irama selawat itu sangat menghiburkan.
Bacaan selepas salam rakaat kedua yang pertama, bilal dan makmum membaca bersama-sama:
فَضْلاً مِّنَ اللهِ وَنِعْمَةً وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً، لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِ وَيُمِيِتُ وَهُوَ عَلَىْ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ
Kemudian bilal membaca selawat kedua:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىْ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
Selepas itu makmum menjawab selawat itu:
صَلَّى اللهُ وَسَلَّمَ عَلَيْه
Kemudian bilal membaca lagi:
اَلْبَدْرُ الْمُنِيْرُ مُحَمَّدٌ
Makmum terus menjawab:
صَلُّوا عَلَيْهِ
Bacaan selawat pada rakaat kedua yang kedua pula bilal dan makmum membaca bersama-sama:
سُبْحَانَ الْمَلِكُ الْمَعْبُوْدُ سُبْحَانَ الْمَلِكُ الْمَوْجُوْدُ سُبْحَانَ الْمَلِكُ الْحَيُّ الَّذِيْ لاَ يَنَامُ وَلاَ يَمُوْتُ وَلاَ يَفُوْتُ أَبَدًا سُـبُّوْحٌ قُدُّوْسٌ رَبُّنَا وَرَبُّ الْمَلآئِكَةِ وَالْرُوْحِ، سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَلاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ العَلِيِّ العَظِيْمِ
Setelah itu bilal membaca selawat:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىْ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
Kemudian makmum menjawab selawat:
صَلَّى اللهُ وَسَلَّمَ عَلَيْهِ
Setelah itu bilal terus membaca selawat kedua:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىْ سَيِّدِنَا مُحَمَّد
Makmum menjawab selawat itu:
صَلَّى اللهُ وَسَلَّمَ عَلَيْه
Seterusnya bilal membaca selawat yang ketiga:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىْ سَيِّدِنَا وَنَبِيِّنَا وَحَبِيْبِنَا وَشَفِيْعِنَا وَذُخْرِنَا وَمَوْلاَنَا مُحَمَّدٍ
Makmum terus menjawab selawat itu:
صَلَّى اللهُ وَسَلَّمَ عَلَيْه
Bacaan yang sama diulang pada empat rakaat berikut secara berselang seli.
Lagu dan melodi yang dibawa itu menghiburkan jemaah tarawih. Dengan rehat dan berhibur itu, mampu memberi kekuatan kepada mereka untuk meneruskan rakaat yang seterusnya. Maka semua Jemaah dapat menghabiskan 20 rakaat dengan penuh rasa gembira.
Tetapi keadaan ini agak berubah sekitar akhir-akhir tahun 70-an apabila pulang siswazah dari Timur Tengah yang mendakwa mereka memperoleh ilmu baru. Mereka mendakwa Tarawih yang kononnya dilakukan oleh Rasulullah hanya 8 rakaat. Padahal perkara itu sudah lama tercatat dalam kitab tua.
Apabila ilmu ini diketengahkan, mereka yang malas berdiri lama akan mengambil kesempatan untuk memilih 8 rakaat, apatah lagi apabila dikaitkan dengan sunnah rasulullah. Sikap siswazah ini sebenarnya telah cuba mengajak orang ramai mengikut sunnah tetapi cuba mengurangkan minat mereka untuk menambahkan pahala ibadah sunat dalam bulan Ramadhan.
Pada masa yang sama, kembali juga siswazah yang mendakwa bahawa mereka pandai bahasa Arab, lalu berani menyatakan selawat yang dibaca itu salah dan perlu dibetulkan. Padahal ulama dahulu lebih fasih bahasa Arab dan sastera Arab daripadanya.
Menurut dakwaan mereka, bacaan:
اَلْبَدْرُ الْمُنِيْرُ مُحَمَّدٌ
Perlu disambung dengan:
صَلُّوا عَلَيْهِ
Kemudian baru disambut oleh makmum dengan:
صَلَّى اللهُ وَسَلَّمَ عَلَيْه
Kata mereka, tidak munasabah makmum yang ramai perintah bilal sedangkan lafaznya untuk ramai, صلوا عليه yang bermaksud berselawatlah kamu semua ke atasnya. Jadi, lebih sesuai perkataan itu dijadikan ucapan bilal yang ditujukan kepada makmum.
Sebenarnya siswazah itu cuba membaik labu yang sudah cantik lantaran kurangnya ilmu bahasa Arab apatah lagi sasteranya. Sebenarnya صلوا dalam ayat ini bukan ayat perintah, fi’l amar tetapi adalah fi’l madi, yang bermaksud, mereka telah berselawat.
Supaya lebih jelas biar saya terjemahkan maknanya:
Kemudian bilal membaca lagi:
اَلْبَدْرُ الْمُنِيْرُ مُحَمَّدٌ
Bulan purnama yang menyinar itu adalah Muhammad.

Makmum terus menjawab:
صَلُّوا عَلَيْهِ
Semoga mereka (makhluk Allah; jin, malaikat dan manusia) semua berselawat ke atasnya. Fa’il di sini ialah “hum”.
Jawapan makmum ini berbeza dengan jawapan:
صَلَّى اللهُ وَسَلَّمَ عَلَيْه
Semoga Allah berselawat dan menyejahterakan ke atasnya. Fa’il di sini ialah Allah.
Perlu dijelaskan di sini, fi’l madi dalam keadaan sebegini bermaksud doa dan harapan. Maka selain contoh di atas perhatikan contoh berikut:
رضي الله عنه bermaksud semoga Allah meredainya
رحمه الله bermaksud semoga Allah merahmatinya
كرم الله وجهه bermaksud semoga Allah memuliakan wajahnya.
Selain itu perkataan صلوا walaupun madi, tetapi rupanya sama dengan fi’l amar. Mereka yang belajar bahasa Arab pasti tahu membezakan antara keduanya. Jika mereka rasa masih keliru, perlu dalami bahasa Arab itu.
Walau bagaimanapun bagi mengelak kekeliruan ini, maka Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) bertindak membuang langsung dua rangkap ayat di atas. Oleh sebab itulah bacaan selawat pada tahun ini agak pendek sedikit.
Melihat keadaan ini, umat Islam terutama ulama dan cerdik pandai Islam perlu bertindak mengikut ilmu yang mereka miliki. Mereka seharusnya lebih kreatif bagi menggalakkan mereka untuk melakukan ibadah kepada Allah.
Ketahuilah ibadah solat, rukun dan syaratnya tidak boleh diubah, tetapi selain daripada itu boleh dilakukan. Yang penting, apa yang dilakukan adalah untuk menarik minat mereka melakukan ibadah kepada Allah sebanyak-banyaknya.

2 ulasan:

  1. salam perjuangan dr bumi nabi musa a.s
    alhamdulillah.. pengethuan di dlm entry ni yg sy tercari cri..syukran coz publish entry ni.

    jemput ziarah di blog sy http://zhuliana.blogspot.com/
    id YM : wadiha86@yahoo.com
    segala tunjuk ajar boleh dikongsi bersama demi pejuangan islam

    BalasPadam