Soalan1: Saya difahamkan wanita yang mengandung boleh tidak
berpuasa, cuma saya musykil tentang pandangan yang menyatakan perlu bayar kifarat,
dan ada yang kata tidak perlu. Minta penjelasan.
Jawapan: Memang betul, wanita atau ibu yang mengandung boleh
tidak berpuasa. Tetapi penjelasan mengenainya perlu lebih terperinci kerana
hasil salah faham, ramai pula yang tersalah amal. Sebenarnya hukum seumpama ini
bukan sahaja kepada ibu mengandung, tetapi juga kepada ibu yang sedang menyusu
anaknya.
Terdapat dua kes yang perlu difahami oleh wanita yang
terlibat. Kedua-duanya berbeza hukumnya. Supaya kefahamannya lebih jelas,
perhatikan kes berikut:
1.
Seorang wanita sedang
mengandung anak sulung, oleh sebab tidak ada pengalaman sebelumnya dia risau
kerana sering pening dan muntah. Kalau dia terus puasa tentu meletehkan. Dalam
keadaan itu dia boleh berbuka puasa.
Suka saya sebut di sini, dalam kitab
menyebut boleh berbuka puasa, ini menunjukkan sebelum itu dia telah berpuasa,
maka apabila dia tidak sihat bolehlah berbuka puasa. Berdasarkan itu, mereka
yang mengandung dalam kategori itu perlu berniat puasa seperti biasa, tetapi
apabila tidak dapat dikawal lagi, berbukalah.
Jadi, tidak bolehlah seseorang yang
mengandung itu, terus tidak mahu berpuasa sepanjang hari sedangkan pada waktu
itu dia masih bermaya.
Mereka yang berbuka puasa atas sebab di
atas wajib menqada puasa itu pada bulan syawal nanti. Dan dia tidak perlu bayar
sebarang kifarat.
2.
Seorang wanita yang sedang
mengandung anak sulung yang usia kandungannya lapan bulan. Dalam keadaan yang
sarat itu dia kelihatan kurang bermanya, apatah lagi membawa janin yang semakin
membesar. Secara peribadi dia masih mampu meneruskan berpuasa sehingga masa
berbuka, tetapi dia bimbang anak yang sedang dikandungnya itu tidak mendapat
cukup makanan daripadanya.
Oleh sebab memikirkan anak yang dikandung
itu terjejas makanannya, dia berbuka puasa untuk membolehkan dia makan
secukupnya. Di sini, dia berbuka puasa bukan kerana dirinya tetapi kerana
anaknya. Oleh sebab itu, dia wajib menggantikan puasa itu selepas memasuk
Syawal. Tetapi pada hari-hari yang dia tidak berpuasa itu wajib dibayar kifarat
dengan kadar secupak beras kepada fakir miskin. Ertinya kifarat itu perlu
dibayar segera pada hari berkenaan juga, bukan pada waktu berpuasa ganti.
Perbezaan kes ini boleh dijadikan panduan
sekali gus menjawab soalan yang ditimbulkan di atas. Kes yang sama juga boleh
dikiaskan pada ibu yang menyusukan anak.
Soalan2: Wanita tidak boleh elak daripada ponteng puasa, persoalannya
apabila masuk sahaja dua Syawal, bolehkah mereka niat puasa qada bersama dengan
niat puasa enam Syawal.
Jawapan: Benar, persoalan seperti ini sering ditanyakan
setiap tahun. Boleh jadi soalan itu dikemukakan oleh orang yang berlainan. Untuk menjawab persoalan itu suka saya
memberikan dua pendekatan dan kedua-dua itu boleh digunakan sebaiknya.
1.
Jika anda mempunyai puasa
qada tujuh hari, maka pada 2 Syawal anda boleh berniat puasa qada; “sahaja aku
puasa qada ramadan esok hari kerana Allah taala.” Dengan niat itu anda beroleh
puasa qada dan pahala sunat syawal juga dapat secara automatik.
Apabila dia sudah melaksanakan puasa qada
selama enam hari, maka secara automatik dia sudah melaksanakan puasa enam
syawal. Namun kalau dia hendak puasa sunat Syawal lagi selepas itu, masih
digalakkan.
2.
Dia juga boleh berniat;
“aku puasa qada Ramadan dan sunat syawal esok hari kerana Allah taala,” dengan
niat ini dia dikira berpuasa qada dan mendapat pahala sunat syawal. Jadi, puasa
Syawalnya sudah memadai.
Walau bagaimanapun ada dalam keadaan tertentu wanita
tersilap niat dengan menyebut puasa sunat dahulu, maka dengan itu niat puasa
qada tidak terpakai. Supaya lebih jelas perhatikan contoh berikut:
“Aku puasa sunat Syawal dan qada Ramadan esok hari kerana
Allah taala,” dengan niat ini hanya sah yang pertama, dan yang kedua itu tidak
mengikut. Hal ini kerana puasa sunat lebih kecil daripada puasa qada.
Umat Islam terutama wanita dianjurkan segera menamatkan
puasa qada dan sunat enam syawal dalam bulan Syawal untuk membolehkan mereka mendapatkan
anugerah puasa setahun. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bemaksud:
“Sesiapa yang berpuasa Ramadan dan mengikutinya dengan enam Syawal, mereka
seolah-olah seperti puasa setahun.”
Ini bermakna kalau seseorang yang Ramadannya tidak lengkap
sama ada 29 atau 30 Ramadan tidaklah layak mendapat puasa setahun walaupun enam
syawal sudah sempurna. Jadi, rebutlah peluang ini pada tahun ini.