Khamis, 8 Julai 2010

Takbir raya tidak sama

Ahmad Baei Jaafar

Sempena hari raya ini, saya lihat takbir hari dilagukan secara merdu dan menyayukan. Tetapi saya lihat di negara lain tidak dilakukan seperti di negara kini. Mengapa kita berbeza?

Jawapannya:
Lafaz takbir hari raya pertama kali dilaungkan pada zaman Rasulullah ialah setelah kemenangan tentera Islam dalam peperangan Ahzab. Itulah kemenangan yang menyelamatkan Islam dan maruah umat Islam setelah kalah dalam peperangan Uhud.
Takbir itu berbunyi seperti berikut:Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar,
Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah dan Allah Maha Besar,
Allah Maha Besar dan segala puji-pujian hanya layak bagi Allah.
Allah Maha Besar Yang Teramat Besar, Segala Puji bagi Allah Yang Teramat Banyak,
Maha suci Allah pada waktu pagi dan petang,
Tiada Tuhan melainkan Allah, dan Tidak ada lain yang kami sembah melainkan Dia,
Kami ikhlas kepada-Nya (mengikuti ajaran agama Islam) sekalipun dibenci oleh orang-orang kafir,
Tiada Tuhan melainkan Allah Yang Tunggal,
Yang Menepati janji-Nya, Yang Menolong hamba-Nya,
Dan Yang Memuliakan tentera-Nya dalam mengalahkan tentera al-Ahzab dengan sendiri (Kekuasaan-Nya),
Tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar,
Allah Maha Besar dan segala puji-pujian hanya bagi Allah.

Seterusnya takbir itu direalisasikan setiap kali datangnya perayaan umat Islam. Perayaan dalam Islam hakikatnya untuk menyambut hari kemenangan umat Islam. Kalau hari Idulfitri, kemenangan melawan nafsu selama sebulan. Manakala Iduladha menyambut kemenangan setelah berjaya menawan kaabah dan Makkah.
Persoalannya bagaimana Rasulullah dan sahabat mengalunkan takbir itu? Tidak ada hadis yang menceritakan atau meriwayatkan melodi yang dipakai oleh mereka. Oleh sebab tidak ada sejarahnya, maka tidak ada yang boleh diikut, namun kita yakin suara mereka tentu merdu.
Tetapi kenapa orang Arab dan lain-lain negeri selain Asia Tenggara tidak ada melodi yang menarik, sebaliknya mereka baca seperti biasa sahaja? Ini pun tidak boleh dijawab kerana realiti mereka memang tidak minat melagukan mengikut melodi yang menarik. Buktinya, al-Quran yang mereka bacapun tidak ada lagu yang menarik.
Berbeza dengan penduduk di sebelah sini, orang Melayu, Petani dan Indonesia, terkenal dengan lagu dan melodi yang cantik. Lalu diciptalah lagu yang baik. Ulama pada zaman dahulu kreatif, melagukan nasyid, al-Quran, Qasidah, dan juga takbir raya. Tujuannya supaya umat Islam berminat ikut bersama.
Saya percaya kalau orang luar Malaysia datang ke negara kita dalam tempoh yang lama, mereka pun suka dengan lagu yang kita amalkan hari ini. Dan saya percaya juga kalau mereka balik ke negara mereka nanti, lagu ini akan dibawa ke sana.
Percayakah anda, budaya yang kita bentuk ini telah menarik minat semua umat Islam untuk membacanya. Hari ini semua umat Islam boleh membacanya walau sekadar mengikut bacaan orang lain. Tetapi semua itu tidak berlaku di negara luar, anak muda tidak pandai membacanya, malah ada orang dewasa yang tidak tahu membacanya.
Kenapa? Jawapannya ialah bacaan ini tidak dijadikan budaya. Jadi, mereka tidak menghidupkan sunnah Rasulullah. Oleh sebab itu, teruskan budaya yang baik ini demi menegakkan sunnah.

3 ulasan:

  1. Jawapan yg mengelirukan. "Buktinya, al-Quran yang mereka bacapun tidak ada lagu yang menarik". Bacaan alqur'an berlagu semuanya datang dari Arab.

    Cuma takbir raya kita dan orang arab berbeza dari segi ayatnya. mungkin ada sesiapa yg boleh menjelaskan. Dari segi lagu dan melodi tak penting pun. Kita je yg pelik sikit takbir raya dgn nada sedih

    BalasPadam
  2. Kalau di Mekkah tak di massukkan huruf waw selepas jumlah la ilaha illallah. Apa sebab nya?

    BalasPadam