Sabtu, 30 Julai 2011

Puasa mengharapkan pahala

Orang berpuasa dengan sempurna akan diberi pahala oleh Allah mengikut nilaian Allah. Bagaimana kalau kita berpuasa kerana mengharapkan pahala? Tidakkah terjejas pernilaian Allah.

Jawapan: Berpuasa kerana mengharapkan pahala adalah tahap manusia biasa yang sedang berusaha ke arah yang lebih baik. Macamlah orang yang bekerja pada tahap buruh dan pekerja biasa, mereka memang hendakkan kepada gaji. Tetapi lain hal pula dengan orang atasan pada peringkat pengarah dan pegawai atasan yang membuat dasar, mereka bekerja bukan lagi kerana gaji tetapi kerana tugas dan amanah.
Sebenarnya tahap orang yang berpuasa terdapat tiga golongan; orang awam, khawas dan khawasul khawas. Golongan orang awam, puasanya sekadar menahan lapar dan dahaga, walaupun mengharapkan pahala namun dosa agak sukar ditinggalkan. Kalau golongan khawas pula, soal dosa sudah dapat dielakkan, puasa yang dilakukan diharapkan keredaan Allah. Manakala golongan khawasul khawas, berpuasa kerana rasa kehambaan, mereka langsung tidak fikirkan soal pahala.
Allah menilai puasa seseorang bukan merujuk kepada ibadah mereka secara lahiriah. Tetapi Allah menilai puasa seseorang mengikut sejauhmana keihlasan hati mereka. Nilaian Allah tidak terpengaruh kepada amalan kebiasaan manusia. Oleh sebab itu orang yang berpuasa perlu ikhlas meninggalkan maksiat sepanjang berpuasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan