Isnin, 4 Julai 2011

Wanita keluar malam untuk solat

Bolehkah wanita keluar malam untuk aktiviti agama sepeti solat dan belajar agama?

Jawapan:
Wanita keluar pada waktu malam untuk aktiviti agama kalau dikiaskan dengan persoalan di atas, hukumnya adalah sama. Bayangkan kalau keluar pada siang hari seorang diri boleh mengundang bahawa, tentulah malam lebih awla, lebih patut mereka tidak keluar malam. Hal ini kerana lazimnya keselamatan pada waktu malam lebih tidak terjamin.
Walau bagaimanapun kalau keluar rumah secara ramai-ramai untuk ke masjid pada bulan Ramadan tidak menjadi masalah. Begitu juga kalau keluar untuk belajar fardu ain di masjid. Hal ini kerana lazimnya mereka keluar dengan berteman.
Di sini mungkin timbul persoalan, bolehkah pelajar universiti keluar malam untuk aktiviti persatuan atau kuliah malam? Jelas pelajar universiti mempunyai aktiviti khas yang diperlukan penglibatan mereka. Maka kedudukannya sama seperti pergi ke masjid untuk belajar dan solat. Mereka boleh keluar dalam jumlah yang ramai. Kalau keluar seorang diri, sudah tentu terjelas keselamatan mereka.
Menyedari keadaan itu, mereka harus keluar berteman. Tetapi perlu diingat, banyak peristiwa yang tidak diingini berlaku dalam kampus akhir-akhir ini. Ada wanita yang mengandung dan pembuangan bayi, semuanya atas alasan keluar untuk aktiviti yang baik. Mereka ini hakikatnya menipu diri sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan